Miként látják a diákok a múltbéli embereket?
A történelemtanulás során a diákok a miénktől teljesen eltérő életmódokkal, kultúrákkal és emberi viselkedésekkel találkoznak. Azt is szokták mondani, hogy a múlt megismerése olyan, mint egy egzotikus utazás egy idegen országban.[1] Ez teszi érdekessé a történelemórákat, de egyben csapdákat is rejt tanárok és a diákok számára egyaránt.
Fontos kérdés, hogy milyen képet alkotnak a tanítványaink a régi korok embereiről és milyen magyarázatokat próbálnak adni e „furcsa idegenek” cselekedeteikre. E képzetek között vannak olyanok is, amiknek az irracionalitását ők maguk is érzik, de valahogy mégis befolyásolják a gondolkodásukat. Említhetem a magam példáját is. A száz évvel ezelőtti filmeken az emberek mozgása természetellenesen gyors és szaggatott volt. Sokáig nem tudtam emiatt megszabadulni attól a kényszerképzettől, hogy a valóságban is ilyenek lehettek, hiszen „mások” voltak, mint mi. A II. világháborús katonák és események is az én képzeletemben mindig fekete-fehérben jelentek meg, és furcsa volt, amikor az első színes filmfelvételeket láttam ugyanerről. Az ilyen reflexszerűen beugró vizuális tévképzeteket még hosszan lehetne folytatni az oldalazva járó egyiptomiaktól kezdve a mindig mereven bámuló középkori alakokig.
A történelmi témájú játékfilmek éppen az ellenkező hatással vannak ránk. Túlzottan is a saját koruk ideáljait, beszédstílusát és viselkedésmódját vetítik vissza a múltba. Példaként gondoljunk csak arra, hogy gyerekkorunk óta hányféle Robin Hooddal és Petőfi Sándorral találkoztunk a filmekben. Amerikai és kanadai tanulók esetében megfigyelték azt a jelenséget is, hogy minél jobban hasonlított a történelmi filmben bemutatott élet a maihoz, a tanulók történelmileg annál hitelesebbnek tartották az abban ábrázoltakat.[2]
A hajdan élt emberek cselekedeteinek értelmezésekor kezdetben két egymással ellentétes tévképzet egyszerre van jelen a tanulók válaszaiban. A mai technikai fejlettséghez képest kezdetlegesnek tűnő eszközökből és a brutális kegyetlenkedésekről szóló történetekből a kisdiákok azt a következtetést vonják le, hogy régen az emberek butábbak és erkölcstelenebbek voltak. Úgy élték le az életüket, hogy a legalapvetőbb dolgokkal sem voltak tisztában.[ 3 ] Ezzel párhuzamosan működik bennük egy másik tévképzet is: a cselekedetek mozgatórugóinak keresésekor a jelenkor gondolkodásmódját és viszonyait vetítik vissza a múltba. Abból indulnak ki, hogy régen is mindenről ugyanúgy gondolkodtak az emberek, mint ma.[4]
A tanulók gondolkodása persze idővel fejlődik. A többségnek kezdetben eleve nehézséget okoznak az olyan kérdések, amelyek az emberi cselekedetek okaival foglalkoznak. Később, amikor a saját életük során már viszonylag sok tapasztalatot gyűjtöttek össze az emberi viselkedésről, megpróbálják ezekre támaszkodva megmagyarázni a történelmet is. Az már a történelemtanítás minőségétől is függ, hogy képesekké válnak-e arra, hogy az adott kor gondolkodásmódját rekonstruálva és ezt figyelembe véve próbálják helyesen értelmezni a dolgokat. A tanulók válaszait vizsgálva Ashby és Lee négy minőségi fokozatot különböztetett meg:
· a múltban élők buták voltak: az emberek nem úgy viselkedtek és gondolkodtak, ahogy mi, mert nem volt még hozzá elég eszük és ismeretük;
· sztereotípiák általánosítása: ez emberek mindig ugyanúgy gondolkodnak és viselkednek, függetlenül attól, hogy hol és mikor éltek;
· mindennapi empátia: megérteni a múltban élők érzéseit és gondolatait ugyanúgy lehet, ahogy a környezetükben élőkét is megpróbáljuk megérteni;
· korlátozott történelmi empátia: a történelmi kontextusról tanultakat is fel kell használni a hajdan élt emberek cselekedeteinek megmagyarázásához.[5]
Megfontolandó tanulsága volt a kutatásaiknak az is, hogy még a középiskolás tanulók esetében is a döntő lépés az volt, hogy valóságos emberekként tudják elképzelni a történelmi szereplőket. Ez volt az alapvető feltétele annak, hogy értelmes következtetéseket vonjanak le a gondolataikról és a cselekedeteik motívumairól. Ehhez tudták aztán folyamatosan hozzákapcsolni az újabb információkat és ismeretelemeket.
[1] David Lowenthal: Past is a Foreigh Contry. Cambrige University Press, 1985
[ 2 ] Seixas, P. (1993). Popular film and young people’s understanding of the history of Native-white relations, The History Teacher, 3(May), 351-370. Idézve Seixas, P. (1996). Conceptualizing the Growth of Historical Understanding. In The Handbook of Education and Human Development. Oxford: Blackwell Publisher
[3] Ashby, R., and Lee, P.J. (1987). Children’s concepts of empathy and understanding in history. In C. Portal (Ed.), The history curriculum for teachers. London, England: Falmer Press.
[4] Seixas, P. (1993) i.m.
[5] R Ashby, P Lee & A Dickinson 1997, ‘How children explain the why of history’, Social Education, vol 61, no 1, January, pp 17–21. Idézve: Making History: A Guide for the Teaching and Learning of History in Australian Schools