Blog
2014.05.18 16:42
A múlt eseményei közötti eligazodás meglehetősen nehéz feladat a tanulók számára. Egy teljesen speciális mentális térképet kell magukban kialakítani ehhez, amelyben a korok, korszakok az eseményeket összekötő útvonalak, a történelmi fodulópontok pedig az elágazások. Éppen ezért fontos, hogy...
2014.04.20 12:44
A történelmi párhuzamok értelmezése különlegesen érdekes része a történeti gondolkodásnak. Az iskolai oktatásban is jelentős szerepet kellene kapnia, mert a történelemtudás legadaptívabb részét jelenti.
Az analógiák keresésén alapuló történelmi gondolkodás két típusát különböztethetjük meg....
2014.04.13 13:48
A történelemtanulás során a diákok a miénktől teljesen eltérő életmódokkal, kultúrákkal és emberi viselkedésekkel találkoznak. Azt is szokták mondani, hogy a múlt megismerése olyan, mint egy egzotikus utazás egy idegen országban.[1] Ez teszi érdekessé a történelemórákat, de egyben csapdákat is rejt...
2014.04.12 15:34
Az empátia fogalma kettős természetű. Jelenti egyrészt azt a beleérző képességet, amellyel át tudjuk élni mások érzelmeit, másrészt jelenti azt, ahogy helyzeteket, eseményeket mások nézőpontjából is képesek vagyunk látni.
A mindennapi empátiának is van tehát egy affektív és egy kognitív...
2014.04.06 09:07
A történelmi gondolkodást meghatározhatjuk úgy is, mint a történelmi múlt feltárásához és interpretálásához szükséges intellektuális képességek sajátos együttesét. A történelmi képzelet ebbe bizonyosan beletartozik.
A képzelőerő a történelmi kutatómunka elengedhetetlen összetevője. E nélkül...
2014.04.05 13:16
Peter Lee az Institute of Education University of London professzora 2005-ben munkatársaival közösen arról írt, miért kell a történelemtanítás részévé tenni a múltra vonatkozó interpretációk kritikus összehasonlítását. [1]
Kiindulópontjuk szerint a helyes történelemszemlélet alapja, hogy a...